tisdag 23 april 2013

matigt inlägg

Våran favoritaffär matmässigt all times är Åsby kött och vilt. Sen förra sommaren har vi blivit stamkunder i boden och resultatet är att vi idag köper allt vårat kött (inte kyckling dock) hos dom. Vi tar hem en grishalva med jämna mellanrum å varje gång så "råkar" annat slinka med. Vi var även nere å köpte julskinkorna där i julas. Lätt den absolut godaste skinkan ever. Trots bilresan så blir köttet billigare än på ica maxi och då är det glada grisaknorrar som gårdslaktas och inga långa transporter , bra käk och utan antibiotika etc. Smaken på köttet skiljer sig enormt från icas kött. Gotti gotti och att det är billigt å nyttigare gör ju inte ont heller.

Senast vi köpte halva så beställde vi även nötkött. 2kg typ luffarbiff. Då vart det bestämt att den skulle långsammöras i 1 månad, så jag tog det säkra före det osäkra å ringde idag så de inte missar det, de slaktar inte kor vare dag. Fick då veta att "min kviga" hade slaktats, en ung trevlig kviga från granngården, han mindes dock inte id-nr på henne.. Sånt gör en lite glad. För mig innebär det kvalite å att de har koll på vilka djur dom säljer. (nu har det även stått en litet foto på disken med en bild på ko och texten idag säljer vi styckdetaljer från kossa nr ..... och kalv nr......  försök få den infon från ica hahahah)

Å nu tänker någon säker.. å fy hemska tanke bla bla. Jag äter kött, å kan jag välja så äter jag hellre kött från en trevlig glad kviga än en stressad gammal ko.. haha.  bra djurhållning ger glada djur vilket ger ett godare kött, och det känns ganska bra att veta att kossan var en glad krabat som slapp långa transporter osv.

Vi brukar även köpa lite annat smått å gott där nere, nu när sommaren närmar sig (jag har sett i kalendern iaf) så kommer även saker som frukost skinka köpas där. Den är sjuuuuuuuuukt smaskig å billigare än de flesta sorter på ica. Å det är sån vardagslyx att sitta på verandan med en kopp äcklig kaffe,(ja ingen el, ingen kaffemaskin) gott bröd, åsby skinka och lyssna på fåglarna (läs regnet) och njuta...

Men även solen har sina fläckar, fick en dåligt styckad gris sist, å idag så berättade jag att de inte kan ha läst min beställning särskilt noga dessutom slarvat med styckningen (rejält dessutom) å personen i frågan ville inte riktigt förstå, så svensk som man är ursäktar man sig men jag gav mig inte.. varför är man sån att man känner sig besvärlig när man klagar. hahaha. Efter ett tag trillade poletten ner hos karln som sa att detta skulle han ta upp,, å sen harklade han sig lite å berättade att han ägde stället hahaha. Då vart det ju inte mindre jobbigt, konstigt det är sånt där. Men han skulle se till att det blev perfekt styckat nästa gång och beklagade att det blev som det blev. Jag vill bla annat att all svål och putsben (fick jag veta att det heter idag) ska slängas på plats. De skickar annars med allt sånt. Jag vet att dom haft folk som klagat på att vikterna inte stämt när dom kommit hem osv, men jag har sagt att jag tar " den risken" för jag vill inte hållla på att slänga alla dessa kilon med slaktrester i sopnedkastet.  (risken är anser jag obefintlig, för det vore att sänka företaget om man började fuska med sånt och ett ställe som är så pass "exklusivt" och delvis lever på att kunderna är nöjda och sprider det vidare) sen vill jag gärna slippa stå och putsa allt kött själv efteråt, något jag inte behvöt göra men denna gången var det benflis kvar på allt som varit fastsatt på ett ben, stekarna var.. inte alls snygga. Men men. Det är första gången det händer att lådan sett ut såhär vilket jag också sa, men ändå känner man sig lite elak å så som påpekar detta.. :P
attans bananer. Hahaha ja ja gjort är gjort, om en månad får jag hem en halva glad gris( ja den är väl då mer död än glad men glad innan död lixom, å jag gissar att den just nu går omkring å bökar å stökar i jorden å ganska nöjd med tillvaron) och ett par kilo luffarbiff från en fd glad kviga :D Muuuums Å är det bra väder kanske man direkt kan åka till stugan å äta lite grillad biff..

Häpp nog prat om döda djur..




 Ladybond.. Bild kommer.. I promise. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar